poniedziałek, 8 listopada 2021

Zajęcia 08.11.2021r

 

Propozycje zajęć 08.11.21.

 Temat dnia: "Legenda o Lechu, Czechu i Rusie"



1. Słuchanie opowiadania:

W domu babci i dziadka zawsze dzieje się coś ciekawego. Babcia zna mnóstwo opowieści z dawnych lat, a dziadek otwiera czasem swój kufer z różnymi skarbami. Tak właśnie było podczas poniedziałkowej wizyty wnucząt. − Babciu, czy znasz jakąś ciekawą legendę? – zapytał Filip. − Oczywiście – odpowiedziała babcia. − Dzisiaj jest szczególne święto, więc opowiem wam legendę o tym, jak powstała Polska. Chcecie? − Chcemy! – odpowiedzieli chórem Zuzia i Filip. − Dawno, dawno temu w dalekich krainach żyły plemiona Słowian. Na czele trzech największych rodów stali trzej bracia: Lech, Czech i Rus. Ludzie żyli ze sobą w zgodzie i byli szczęśliwi. Nie było tam sklepów, tak jak dzisiaj, ludzie sadzili zboże, łowili ryby i żyli z tego, co wyhodowali sami. Gdy zabrakło żywności, wodzowie postanowili znaleźć nowe, lepsze tereny do zamieszkania. Rus wybrał dla swojego ludu krainę pełną rzek, Czech osiedlił się w pobliżu gór, a Lech zaprowadził swój lud tam, gdzie było dużo pól i lasów. 45 Co powinien wiedzieć każdy Polak? Listopad, tydzień 2 − Tu będzie nasz dom – powiedział. Nagle ludzie z jego plemienia zobaczyli wielkiego białego orła lądującego w gnieździe na szczycie ogromnego dębu. Uznali to za dobry znak i w tym miejscu zbudowali gród w kształcie orlego gniazda. Nazwali go Gnieznem. − Babciu, przecież orzeł jest w godle Polski! – zawołał Filip. − Masz rację. Biały orzeł na czerwonym tle stał się godłem rodu Lecha. Jego lud nazwano Polanami, ponieważ ludzie zajmowali się głównie uprawą pól. − A ja widziałam prawdziwego orła w zoo – powiedziała Zuzia. − Może to jego rodzina? − Właśnie! To chyba prapraprawnuczek tamtego orła – podsumował Filip. Po chwili do pokoju wszedł dziadek i położył na stole błyszczący przedmiot. − To jest medal waszego prapradziadka Stanisława, który walczył o niepodległość i brał udział w pierwszej wojnie światowej. − Co to jest niepodległość? – zapytała Zuzia. − To inaczej wolność. Każdy w swoim kraju chce się czuć bezpiecznie, obchodzić swoje święta i tradycje. Polakom odebrano taką możliwość. Spójrzcie, to są fragmenty pamiętnika i listów waszej praprababci Rozalii. Pisała o tym, że w szkołach nie wolno dzieciom mówić po polsku. Dziadek położył na stole stare, pożółkłe kartki zapisane równiutkim pismem. Potem wyjął ze skrzyni więcej skarbów: stare zdjęcia, kolczyki praprababci i żołnierską czapkę prapradziadka. − Był czas, że Polski w ogóle nie było na mapie Europy, bo silniejsze, sąsiednie kraje podzieliły ją między siebie. To był tak zwany czas rozbiorów, ale na terenach polskich nadal mieszkali Polacy. Było im ciężko, bo nie mogli sami decydować o swoim losie i kazano im mówić w obcych językach. Nie mieli też swojego króla ani prezydenta – powiedział dziadek. − Ojej – zmartwiła się Zuzia. − Dzięki odwadze polskich żołnierzy, w tysiąc dziewięćset osiemnastym roku Polacy odzyskali niepodległość, a Niemcy przegrały I wojnę światową. Na pamiątkę tego wydarzenia jest obchodzone święto 11 listopada, czyli Narodowe Święto Niepodległości. − To dzisiaj – zauważył Filip. − Tak. I będziemy dzisiaj świętować! – zawołał dziadek radośnie i wręczył dzieciom papierowe flagi. Godzinę później dzieci wraz z dziadkami i rodzicami wzięły udział w marszu z okazji Święta Niepodległości. Pod koniec dnia odbył się koncert piosenki żołnierskiej, ale Filip nie patrzył na scenę. Wciąż spoglądał w niebo, bo wydawało mu się, że widzi w oddali krążącego białego orła. 

2. Rozmowa na temat opowiadania. 

- Co babcia opowiedziała dzieciom? 

-Jak mieli na imię bohaterowie legendy? 

- Jakie krainy wybrali dla siebie Lech, Czech i Rus? 

- Dlaczego ludzie nazwali gród Gnieznem? 

- Dlaczego przez pewien czas Polski nie było na mapie? 

-Co to jest niepodległość? 

-Jakie święto obchodzimy 11 listopada? 



link do legendy "O Lechu, Czechu i Rusie" do posłuchania

    https://www.youtube.com/watch?v=lfDXVQ8xKiY



 3. Odkrywanie litery i, I: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej

https://www.google.com/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fkolorowanki.net.pl%2Fnauka-pisania-liter%2Flitera-i%2F&psig=AOvVaw0s5lTns7dQHBpZ4tKKGm6l&ust=1636455095725000&source=images&cd=vfe&ved=0CAsQjRxqFwoTCKC_1LfMiPQCFQAAAAAdAAAAABAI





 Analiza i synteza słuchowa słowa igła. Dzieci dzielą słowo igła na sylaby (klaszcząc) i na głoski (jedna głoska to jeden wyprostowany palec). Liczą sylaby i głoski w słowie igła. Wymieniają inne słowa, w których głoska i jest na początku, na końcu oraz w środku. 









Brak komentarzy:

Prześlij komentarz